Reklama
 
Blog | Pavel LM Chocholouš

Potenciální možnosti IT v českém zdravotnictví

Existuje mnoho technologií, které by mohly pomoci zdravotnímu systému. Jejich zavedením se nabízí na jedné straně minimalizace nákladů provozovatelům a zlepšení služeb pacientům. Lepší služby s nižšími náklady by mohly nastartovat i změny platů pro zdravotní personál. Pokusím se zde tyto své myšlenky nastínit, abych se tak přiblížil svému cíli – stát se vizionářem. Náročnost mých jednotlivých nápadů je odlišná a proto jsem zavedl trojdimenzionální desítkovou stupnici hodnocení nápadu (náročnost vzniku/potenciální přínos/pravděpodobnost realizace do několika let), kde 10 značí nejnáročnější / nejpřínosnější / nejnepravděpodobnější vizi.

 

Webové objednávání
(2/6/6)

V případě existence webové
aplikace, která by poskytovala rezervační systém, by odpadla hodinová čekání
nejednoho z nás na několik minut se sestrou a jejími papírovými kalendáři
jednotlivých lékařů. Myslím, že za rok pročekám při  objednávání desítky hodin a sestry jím stráví
minimálně hodinu denně. Pokud by existoval jednoduchý způsob elektronické
rezervace, mohli by nedočkaví  ale časově
flexibilní pacienti čekat na „last minute objednání“ alias storno jiného
pacienta. Dovoluji si poznamenat, že jedním z možných důvodů, proč
centrální, ministerstvem certifikovaný systém neexistuje, je obava lékařů
z ušlých zisků za „rozdávání“ protekčních termínů. Doufám, že se nalezne
někdo, kdo tuto mou obavu v dohlednu vyvrátí.

Reklama

Webové konzultace
(4/7/4)

            Představme
si existenci adekvátně zabezpečeného online chatu s doktorem, kdy namísto
zdlouhavého cestování a čekání (ani online objednávání nezabrání zpoždění
nabíranému v průběhu dne). Kéž by tak bylo možné obdržet i certifikovanou
neschopenku s objednávkou na kontrolu (délka platnosti takovéto pracovní neschopnosti
by byla omezena zaměstnavatelem), případně časově omezenou neschopenku bez
nutnosti kontroly.

Opájím se představou, že z tří neplacených dnů pracovní
neschopnosti nestrávím půlku prvního i posledního z nich v autobuse a
čekárně, ale v posteli s horkým čajem.

Snad jednou…

Centrální evidence
(9/10/1)

            Paranoidních
argumentů proti centrální evidenci chorobopisů, zpráv, předepsaných léků a
podobných lékařských dokumentů jsem četl snad desítky. Všechny se ale točí
kolem neoprávněného přístupu k osobním datům. Žijeme době, kdy lidé
manipulují se svými penězi přes internet, kdy se dá posílat nájem
z mobilního telefonu. Přesto se naši úředníci bojí svěřit naše pacientské
dokumentace informačnímu systému, který by měl nedozírně pozitivní dopad na
úroveň zdravotní péče.

Mimochodem, společnosti Intel a HP se podílejí na projektu
modernizace IT ve zdravotnictví v Asii a Pacifiku. Hnacím motorem vládních
investic jsou dlouhodobě neudržitelné náklady na zdravotnictví. Dalšími
nešvary, kterých se ministerstva jednotlivých zemí chtějí zbavit, jsou nevhodně
ordinované léky, nekontrolovaná interference léčiv při jejich souběžném
užívání, neprůkazný původ léčiv dostupných spotřebitelům i zdravotnickým
zařízením apod. Chceme opravdu zůstat pozadu za Vietnamem, nebo budeme
následovat USA, kde meziročně rostou investice do IT ve zdravotnictví přibližně
o 25%?

Informační portál
s callcentrem
(2/5/1)

            Informační
portál, kde by mohl pacient najít statistické údaje o kvalitě zařízení, jehož
služby se chystá využít. Možná by nebylo na škodu, kdyby zde byla i možnost
poskytnout zařízení osobní zpětnou vazbu k poskytované péči. Věřím, že
z reklam farmaceutických firem, zdravotnických zařízení a dalších společností
z oboru by se podařilo částečně uhradit náklady nejen na internetový
informační portál, ale i na provoz callcentra pro pacienty preferující
osobnější kontakt.

Terminál s přístupem do tohoto systému umístěný na
recepci zdravotnického zařízení by byl nejen signálem zájmu o spokojenost
pacienta ale i prostředkem pro získávání informací vedoucích ku zlepšení
stávajících služeb, nebo se pletu?

 

Zejtra, ach, zejtra,
kdopak ví

Výčet možných dle mého soudu i implementačně nenáročných
zlepšení určitě není kompletní a rád se k jeho doplnění jednou vrátím.