Blog | Pavel LM Chocholouš

Recenze knihy IKDF

Autoři Petr Studenovský aka Informatik a Bohumila Ďurišová aka Dark Fairy nás ve svém postmoderním milostném románu provádí světem několika spřízněných lidí, událostí kolem nich, monologů a dialogů jich i jejich skrytých osobností. "Informatikova kniha (pro?) Dark Fairy", "Informatik kope, dává facky."nebo snad "INRI - král dál fabuluje", co se múže pod tou zkratkou skrývat?

Aliasy, kterými jsou postavy chráněny, je jistě nezakryjí před jejich účastníky v autorově předloze – vlastní chronické maniodepresivní lásce. Kniha je násilím rozřezána do tří kapitol. Každá z nich by si zasloužila vlastní vydání a doufám, že se jich dočkáme. Nechci prozrazovat děj a proto jen skládám poklonu Petrově schopnosti skládat čestinu do obrazů ne nepodobných haiku. Krvavé a zakalené slohové ilustrace vytlačují euforické romantické výlevy a naopak.

V prostřední kapitole se sice čas jaksi ztrácí i přes autorovu snahu označovat některé zápisky ze svého deníku pravdivými i smyšlenými daty. Tato kapitola je však pro pochopení celé knihy zásadní a tak nám nezbyde, než se tím materiálem z ranné autorovy epochy co nejpozorněji pročíst.

Pro každého muže, jehož si vzala vysněná dívka a po použití jej odhodila (ať už proto, že na ni neměl čas kvůli zajištění rodiny, nebo kvůli přesvědčení, že z něj už nic nedostane, křivému obvinění z nevěry) je tato zpověd odvetou. "Ukázat lásku jako zrůdný nástroj boha k trestání svých oveček, to si zasloiuží ženy, které se k mužům chovají jako k neotesaným kmenům a snaží se z nich vytesat své podobizny.", tak nějak by se dal popsat úhel pohledu, z nějž nám autor své reálné i vysněné zážitky líčí. V rozhovoru pro internetový časopis DeC0rp.cz uvedl, že v příští knize chce překročit naivní něhu a shovívavost k svým aktuálním i minulým blízkým a prokopat se ven. Osobně si neumím představit, v čem konkrétně chce zajít dál, brutalita a něha lásky tvoří podle mě v IKDF maximální možný kontrast.

Autorově zvyku, mít na každém třetím řádku mít nadpis, nacpe na jednu malou stranu až sedm kapitol. Velkorysé mezery mezi odstavci nafukují knihu na celých 142 stran, ale za tři dny může být první zběžné přečtení. Slabším povahám doporučuji jen občas náhodně přečíst několik odstavců a dát si čas na odpočinek. Nesetkal jsem se totiž již dlouho s knihou, která by takovou silou táhla k depresi, existencionálním filosofickým úvahám a negastivickému pohledu na vše, co souvisí s láskou.

Bez obav vyřknu tvrzení, že po 14 stránkách se dojetím rozbrečí alespoň 70% žen. Nákupem knihy se možná nejen vrátí autorovi investice do vydání na vlastní pěst, ale pravděpodobně i podnítí remixové vydání v podobě trilogie.

"Banánové krabice do každé rodiny, hodí se pro každou příležitost, Svatby, pohřby, rozvody. K dostání v každé zelenině."

Petr Studenovský